Waarderen versus Prijzen of complimenten geven

Leer een basisprincipe uit de Geweldloze Communicatie aan de hand van de verschillen tussen het denken en doen van de jakhals (resultaatgericht maar oordelend) en de giraf (relatiegericht en compassievol). In deze aflevering leg ik het verschil uit tussen Waardering en Prijzen of complimenten geven.

 

Transcript

Geweldloos communiceren met je kind of met je lief gaat meer nog dan over ‘de juiste dingen zeggen’ over handelen vanuit een bepaald bewustzijn. Vandaar dat je, wanneer je de 4 stappen van Geweldloze Communicatie gaat toepassen zonder dat je intentie ook echt is om te verbinden, het vaak vaak juist meer gedoe oplevert. In deze videoserie ga ik in op wat dat Geweldloze Communicatie bewustzijn nu precies inhoudt aan de hand van de verschillen tussen de jakhals en de giraf.

Vandaag: het verschil tussen Waarderen en ‘Prijzen of complimentjes geven’.

Ook hierbij is er een groot verschil in de onderliggende intentie. Prijzen klinkt als volgt: Je bent geweldig! Wat ben jij een lieverd! Oh, wat mooi! En een compliment is bijvoorbeeld: Wat stoer dat je dat durfde! Je hebt echt je best gedaan op dat werkje he!

En wanneer je jezelf zo uitdrukt, ben je eigenlijk aan het oordelen over de ander. Een positief oordeel weliswaar. Je geeft je goedkeuring over iets of iemand. De kans bestaat echter dat je afhankeliljk wordt van die goedkeuring, ofwel dat het voelt als een afwijzing wanneer je dat compliment niet krijgt. En het gebeurt ook wel dat er wordt geprezen om bepaald gedrag te stimuleren. Dit soort dwang kan de intrinsieke motivatie platslaan, waardoor je dingen niet meer doet om het plezier erin, maar omdat het een voorwaarde is om aardig of leuk gevonden te worden. Deze vorm van controle maakt eigenlijk misbruik van het grote verlangen van ieder mens aan erbij te willen horen, deel van de groep te zijn, behoefte aan acceptatie.

Als je hier meer over wilt lezen, met de wetenschappelijke onderbouwing erbij, dan kan ik je het werk van Alfie Kohn aanraden. Ik zal wat links delen in de beschrijving bij deze video.

Bij waardering omzeil je dit alles. De intentie is dan niet om iets goed- of af te keuren, een oordeel te vellen of te belonen voor een prestatie. De intentie is om te delen wat je geraakt heeft, waar je dankbaar voor bent en om dit te vieren.

Voorbeeld, ipv te zeggen: Oh, ik vind je zo’n lieverd wanneer je mij ‘s ochtends koffie op bed brengt!
Zou je kunnen zeggen: Het ontroert me wanneer je mij koffie op bed brengt omdat ik er veel zorgzaamheid in ervaar.

Of wanneer ik over mijn baby denk dat ze zo lekker zoet en rustig is vandaag, dan voel ik toch net iets minder openheid en warmte in mij dan wanneer ik in gedachten stilsta bij hoe verkwikt ik mij voel dat ze langer slaapt vandaag omdat ik hierdoor meer kon rusten. Ik ben dan meer in dankbaarheid ipv bezig met oordelen of ze wel een gemakkelijke baby is.

Deze manier geeft ook nog eens veel meer duidelijkheid over wat het nu precies is dat iets of iemand aan je leven bijdraagt. En dat is zowel voor jezelf als voor de ontvanger fijn om te weten, want mensen houden van een ander helpen en om het leven fijner te maken. En je wordt er ook gewoon heel gelukkig van, die gevoelens van dankbaarheid en blijheid die deze manier van waarderen oproept.
Een oefening om vaker bij die dankbaarheid, ontroering, waardering stil te staan is om, steeds als je een positief oordeel bij jezelf bemerkt, dit te vertalen mbv de eerste drie stappen van het Geweldloze Communicatie proces.

  1. Je begint met een heel specifieke, oordeelloze waarneming van wat nu concreet hetgene is wat je zo fijn vindt.
  2. Dan benoem je de gevoelens als reactie op die waarneming.
  3. En je sluit af met de behoeften die daarbij werden vervuld.

Misschien vind je de vertaling raar klinken of ben je bezorgd dat het te grote woorden zijn voor je kind. Dus vergeet niet, het gaat ook hier niet gaat goed ‘giraf te doen’, maar om te oefenen in steeds meer ‘giraf zijn’. Het is dus ook prima om het alleen in je hoofd te doen, je zult merken dat het veel fijner voelt.

Ik heb ook een aantal blogs geschreven over complimenten waar nog meer voorbeelden in staan. En om je te helpen bij deze oefening de gevoels- en behoeftenwoorden te vinden kun je mijn spiekbriefje downloaden. Ik geef de link in de beschrijving bij de video (op Youtube).

Verder vind ik het heel leuk om te horen hoe jij omgaat met complimenten, floept er toch nog best vaak een ‘Goed zo!’ uit, gebruiken ze beloningskaarten op school en ben je bang dat je kind een stickerjunkie wordt? Of zijn er misschien momenten zijn waarop je toch wel handvatten mist omdat je absoluut niet wilt belonen, maar toch wel je je kind kunnen motiveren? Laat een bericht achter hieronder en misschien komt jouw casus wel in een volgende video voorbij. Ook kun je tips en een hart onder de riem krijgen van mijzelf en andere kijkers. Ik hoor graag van je!

In mijn volgende video komt weer een ander verschil tussen jakhals of giraf denken en doen aan bod, met voorbeelden uit het dagdagelijkse leven en natuurlijk tips en oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan. Ik hoop dat dit je helpt om Geweldloze Communicatie vaker toe te passen in je gezin. Geef alsjeblieft een like als je daar ook blij van wordt.

Ook kun je jezelf abonneren op mijn kanaal en de notificaties aanzetten, dan ben je steeds meteen op de hoogte wanneer er een nieuwe video online komt.

Bedankt voor het kijken. Tot de volgende keer!

Meer lezen?

Geef een reactie

X

Paswoord vergeten?

Word lid

Nieuw paswoord aanvragen
Geef je e-mail adres in. Een nieuw paswoord wordt naar je mailbox gestuurd.